Suuren kokonaisuuden kunnossapidon hallinta

Uddevallan Satamaterminaalissa lastataan ja puretaan tavaraa pääasiassa lähialueen suurien teollisuusyritysten tarpeisiin. Kunnossapidon tehtävänä on ylläpitää noin kuuttakymmentä trukkia, kahdeksaa nosturia sekä lukuisia muita ajoneuvoja ja laitteistoja.

“Monella täällä on pitkä työura takanaan. Heillä on valtavat määrät hiljaista tietoa ja haluammekin hyödyntää sitä tietoa auttaaksemme uusia työntekijöitä”, kertoo Uddevallan sataman kunnossapitopäällikkö Jonas Westlund.

“Tämä on todella suuri kokonaisuus. On paljon hallittavaa, ei vain nostureita ja monenlaisia ajoneuvoja vaan myös kiinteistöjä, varastoja, 10 kilometriä rautatietä ja omat sähköjärjestelmämme.”

Trukkkeja ja nostureita Uddevallan satamassa
Uddevallan satamassa on noin 60 trukkia
Uddevallan satama ja osa sataman nostureista
Osa sataman nostureista

“Sanottakoon, että tilanne oli melko sekava (ennen Idus Onlinen käyttöönottoa). Paljon tietoa oli teknikoiden päässä, oli kiertäviä muistilappuja ja suullisia työohjeita.”

Idus Onlinen myötä olemme astuneet askeleen eteenpäin. Meillä on järjestelmä, jossa kaikki tieto on olemassa. Asiat eivät unohdu, työt tehdään ajoissa – jopa kausittaiset. Ero entiseen on valtava.”

“Työtilausten avulla voimme priorisoida työtehtävät. Tulipalokiireet tehdään ensin ja vähemmän tärkeät voivat odottaa muutaman viikon. Aamukokouksissa priorisoimme tehtävät ja jaamme työtilaukset eri tiimeille.”

Uddevallan satama - kunniossapudon aamupalaveri ja Idus Online näytöllä
Kunnossapidon aamupalaveri
Idus Online kunnossapitojärjestelmä puhelimen näytöllä
Työtilaus mobiililaitteessa

“Asioiden tila voi muuttua täällä hyvin nopeasti, kun laivoja saapuu tai jää saapumatta. Sillä välin saatamme saada ilmoituksen esimerkiksi nosturin toimintahäiriöstä, tai jostain muusta vastaavasta. Tartumme toimeen nopeasti ja homma jatkuu sujuvasti”, sanoo Petter.

“Jos tarkastuksen lomassa huomaamme, että jokin vaati vaihtoa, teemme siitä työtilauksen ja Petter ottaa asian käsittelyyn aamukokouksessa”, kertoo Jonas.

Enemmän ennakoivaa kuin korjaavaa kunnossapitoa

“Olemme huomanneet siirtyneemme paljon enemmän korjaavasta ennakoivaan kunnossapitoon”, kertoo Jonas. “Petter ja korjaamon kaverit ovat työskennelleet aktiivisesti saavuttaakseen tämän. Nyt meillä on enemmän ennakoivaa kunnossapitoa kuin korjaavaa”, Jonas vahvistaa.

“Järjestelmästä voimme poimia parhaita paloja, joiden avulla pystymme motivoimaan työntekijöitämme. Täällä todellakin tapahtuu hyviä asioita. Meillä on laitteidenhallinta kunnossa ja näemme muutoksien tapahtuvan. Se on mahtava nähdä.”

Uddevallan sataman kunnossapidon työntekijöitä kuvattuna asiakastarinaan
Yksi Uddevallan työpajoista
Palaveri - ympyrädiagrammi taustalla.
Ennakoivaa kunnossapitoa
Idus Online aktiviteettilista

Helppokäyttöinen kunnossapitojärjestelmä
Idus Online

Uddevallan Satamaterminaalissa hyödynnetään modernia pilvipohjaista kunnossapitojärjestelmä (CMMS) Idus Online.

Idus Onlinen asiakastarinan alkuperäinen ruotsinkielinen teksti löytyy täältä.

Haluaisitko kuulla lisää?

Ota yhteyttä